Artikelnummer
SENREI
Voorraad
Op voorraad

Omschrijving

nivo-Schweitzer sensorcleaning
Iedereen die met een digitale spiegelreflex camera fotografeert komt vroeg of laat op het punt dat de sensor een keer moet worden schoongemaakt, ongeacht of de camera zelf is voorzien van een sensor reiniging systeem. Dit kunt u natuurlijk zelf doen maar u kunt de camera ook bij ons langs brengen en dan doen wij dat voor u.
Meestal is dit de volgende dag klaar.

Testen of u last heeft van een vieze sensor
Als u wilt testen of u last heeft van een vieze sensor, stelt u de camera in op een zo geknepen mogelijk diafragma. U zet hiervoor de camera het liefst in de A of Av stand, en vervolgens kiest u een diafragma getal dat zo hoog mogelijk is (meestal diafragma 22 of 32). De ISO waarde van de camera stelt u in op ISO 100 en u pakt een wit vel papier. Als het goed is, en u richt uw camera op het witte vel papier, ziet u een sluitertijd verschijnen die lang genoeg is om een bewogen foto te maken. Draai nu met de camera kleine rondjes over het papier en druk af. U maakt nu een foto waarbij u zeker weet dat u last heeft van bewegingsonscherpte, en dat is ook precies wat we willen want u wilt niet dat een eventueel stipje op het papier wordt aangezien voor een vuiltje op de sensor.

Bekijk de foto op 100% (liefst op een computer beeldscherm, maar op de camera mag uiteraard ook) en zie of er ergens in het beeld zwarte plekjes voorkomen. Deze zwarte plekjes zijn vuiltjes op de sensor.

Twee soorten verontreiniging
Om te beginnen bestaan er twee soorten verontreiniging. Bij de ene soort gaat het om (kleine) stofdeeltjes of haartjes die tijdens een lenswissel in de camera zijn gekomen en die los op de sensor liggen en bij de andere soort gaat het om opgedampte, of anderszins op de sensor terecht gekomen druppeltjes die op de sensor liggen en zich min of meer hebben gehecht aan het oppervlak van de sensor.

Recensies
Geef je mening en schrijf als eerste een review.
Wat is uw beoordeling voor dit artikel